והגדת לבנך ובתך... זה הזמן לספר ספורכם
אם הנכם מעוניינים להזמין אותי לעבוד איתכם על סיפור חיים משפחתי או אישי, תקבלו יחס אישי ואמפטיה והרבה הרבה סבלנות ואז יהיה בידכם סיפור אישי להעניק למשפחה, בטקסט, וידאו, גלריית תמונות, או כל רעיון אחר שניתן לביצוע. את החומרים אפשר לפרסם באינטרנט, או להעניק למשפחה כחומר דיגיטלי בדיסק. ניתן גם להוציא ספר ערוך בשילוב טקסט ותמונות נבחרות מאלבום המשפחה
דוגמאות לבלוגים של סיפורי חיים שיצרתי בשנים האחרונות. לחצו על הטקסט כדי להגיע אל הבלוג :
פרידה מדינה נולדה בסלוניקי למשפחה אמידה. המשפחה הייתה מצאצאי יהדות ספרד. ממשפחת המהרשד"ם - הרב שמואל די מדינה מהרבנים הבולטים של סלוניקי במאה ה-16. החיים הטובים בסלוניקי נקטעו עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. תחילה באו האיטלקים ואחריהם הגרמנים. יהודי סלוניקי הצטוו לארוז את החפצים שלהם, והודיעו להם שהם יוצאים ליישוב מחדש בקראקוב פולין.
שמעון גרעין-כל נולד ב24.07.1917 בבולטימור Baltimore. כאשר שמעון היה בן שלוש בערך אביו הביאו לארץ-ישראל עם אמו, בשנת 1920. בשנה הראשונה הם היו בזכרון יעקב באחוזת לנגה. בהמשך הם עברו לנהלל. בסוף שנת 1921 או בשנת 1922 הגיע שמעון עם הוריו למושב בן-שמן שישב על הגבעה.
הצעה לסדנה בהדרכת יהודית גרעין-כל לחוקרי שורשים ומתעדי סיפורי חיים
והיה אם ישאלו... תיעוד סיפור חיים
שלב א'- איסוף חומר והגדרת מטרות
הגדרת
מטרה, ראיונות עם בני משפחה, תיעוד הראיונות (רצוי בצילום או בהקלטה), הצלבת עדויות
ואימות נתונים, עיון במסמכים (שמירת
המסמכים בסריקה או בצילום), תחקיר (חיפוש
חומרים באינטרנט במוזיאונים ובמקורות
נוספים), ניהול יומן מחקר (רישום שמות מקומות שבהן נולדו הדמויות בעברית ובאותיות
לטיניות, רישום שמות מקומות הנדודים),
החלטה על מיקוד כיוון הכתיבה ( סיפור המשפחה הראשונית דור הסבים והסבתות,
הסיפור שלי - דור ההורים, בחירת סיפור מרתק של דמות משמעותית במשפחה),שימוש
בתמונות, איסוף קטעי סרטים משפחתיים.
בכל
השלבים האלו נעסוק בסדנה לתיעוד סיפור חיים. משך הפגישות: שעתיים.
תכני הפגישות בסדנה:
פגישה ראשונה: "הקורא הטוב והקורא הרע -
הכותב הטוב והכותב הרע" אמת
ובדיון בהעלאת זיכרונות ובכתיבת חומר אוטוביוגרפי. (על פי פרק ה' בספרו של עמוס עוז "סיפור על אהבה וחושך" )
מטלה לפגישה שנייה: כתיבת סיפור קצר שקשור בזיכרון ילדות.
פגישה שנייה: מיקוד מטרת
הכתיבה – המשתתפים יציגו את עצמם ואת מטרתם האישית בחיפוש השורשים ובכתיבת
סיפור החיים. קריאה של כמה מסיפורי
הילדות שנכתבו ומשוב מן הקבוצה.
מטלה לפגישה שלישית: עיון באלבום
המשפחה ובחירת תמונה משמעותית שאפשר לספר עליה סיפור קצר (ניתן לכתוב בראשי פרקים
או לספר בע"פ), רצוי לבחור תמונה בהתאם למטרה. יש אפשרות לבחור רצף של שלוש ארבע
תמונות שמספרות סיפור.
פגישה שלישית: סיפורה של תמונה
מתוך האלבום המשפחתי (תמונת ילדות, תמונה של משפחה שאבדה, תמונה של אהוב שכוח,
תמונה שחסרות בה דמויות ועוד). כיצד
יוצרים סיפור מרצף תמונות – הצגת סרטון המייצג סיפור חיים.
מטלה לפגישה רביעית: מצא חפץ, או מסמך
חשוב שעובר במשפחה מדור לדור. כתוב את סיפורו.
הבא את החפץ או המסמך את לכתה בליווי הסיפור (במידה והחפץ או המסמך יקרים
אפשר להביא צילום).
פגישה רביעית: חשיבות המסמכים
והחפצים לעיבוי הסיפור המשפחתי, כיצד
מנתחים מסמך ומה עושים עם הפרטים שמגלים במסמך, באלו כלים משתמשים לפענוח הפרטים.
מטלה לפגישה חמישית: ערכו רשימה
של בני המשפחה הידועים לכם כולל שמות משפחה ראשוניים, תאריכי לידה תאריכי
פטירה, מקום לידה ופטירה. נסו למצוא תמונות שמתאימות לכל אחת מן הדמויות במשפחה.
מטלה לקראת הפגישה השישית: כתבו סיפור
קצר הקשור בעלייה לארץ או בקליטה של עולים בישראל. אם נולדת בישראל כיצד קלטת עולה
חדש או עולים חדשים. אם עלית לארץ מה אתה
זוכר מן העלייה והקליטה בארץ.
פגישה שישית : "קליטת עלייה – קולט או נקלט" מטרת הפגישה להגיע לחומרים הקשורים לחברה הישראלית ולקליטה החברתית בארץ, מצד הקולטים ומצד הנקלטים.
מטלה לקראת הפגישה השביעית: ספר סיפור אחד
שפגשת בו שקשור לניצולי השואה. או סיפור
אישי או סיפור שקשור במשפחה, או סיפור שליווה אותך.
פגישה שביעית: סיפורו של...... (ניצולי השואה וקליטתם בארץ, מצד הקולטים ומצד הנקלטים –קריאה מתוך הספר "רקמת חיים"–חנה עזר אוליצקי. והכנה לכתיבה בנושא זיכרון השואה).
לקראת
הפגישה האחרונה: כתיבת תקציר קורות החיים של הדמות שבחרת, או של הדמויות
שבחרת. ארגון התמונות באלבום המשפחה
לסיפור קצר שייערך באמצעות תוכנת פוטו סטורי 3.
רשימת התחנות שבהן עברה הדמות במשך חייה (שמות המקומות בחו"ל בתעתיק
לאותיות לטיניות).
פגישה
שמינית: הצגת מספר בלוגים של סיפור חיים
לדוגמא וחשיפת האפשרויות העומדות
בפני משתתפי הסדנא: לימוד השימוש באינטרנט
לצורך יצירת בלוג שיכלול סיפור חיים בטקסט מלווה בתמונות , מפה דינאמית, סרטון המורכב מהתמונות באלבום המשפחתי, עץ משפחה שניתן לבנות באינטרנט, ועוד
משך
כל פגישה 2-3 שעות אקדמיות
התכנית
היא גמישה, ייתכן ויחולו בה שינויים בהתאם להתפתחות בקבוצה. ניתן להוסיף פגישות (תוכן לא חסר). הפגישות מיועדות לגיבוש חומרים לכתיבה ותיעוד
סיפור חיים משפחתי וכהכנה להכנת בלוג באינטרנט.
בשלב
השני, יוכלו הלומדים לעבור לעבודה במחשב,
ולהכנת בלוג אישי בו יתעדו סיפור חיים שיפורסם באינטרנט, או לחילופין העברת החומר
למדיה דיגיטלית.
מטרת הפרסום באינטרנט: נגישות לכל בני
המשפחה, כולל אלו שנמצאים בחו"ל, הצעירים במשפחה, לדורות הבאים, שיתוף
במסלולי חיים, יצירת דיאלוג סביב הסיפור המשפחתי.
שלב
ב'
תיעוד
סיפור חיים באינטרנט – בטקסט ובחומר חזותי
מפגש
א:
מבוא: הצגת דוגמאות ופתיחת חשבון דואר אלקטרוני ג'י-מייל.
מפגש
ב: העשרת
סיפור החיים בעזרת מאגרי מידע ומאגרי תמונות ייעודיים באינטרנט.
מפגש
ג: עיבוד
תמונות: סריקה, הקטנה והגדלה, חיתוך, שינוי פורמטים באמצעות תוכנת Office
Picture Manager
מפגש
ד: פתיחת
חשבון פיקסה באינטרנט ובמחשב האישי והעלאת גלריית תמונות לאינטרנט.
מפגש
ה: פתיחת
בלוג בסיסי והעלאת סיפור חיים, טקסט ותמונות. הוספת מצגת פיקסה לבלוג.
מפגש
ו:
הכרת גוגל מפות וגוגל כדור הארץ. צילומי מסך, עריכת תמונות.
מפגש ז: המצלמה הדיגיטלית: צילום, צילום מסמכים והורדה למחשב.
מפגש ח: סיור לימודי במאגרי המידע הדיגיטליים באינטראנט בבית התפוצות.
מפגש
ט: בניית
סיפור חזותי. עריכת סרטונים באמצעות PhotoStory3, שימוש בקריינות, מוזיקה ואפקטים קוליים.
מפגש י: מפות דינאמיות: יצירת מסלול חיים במפה אישית, הוספת נקודות ציון עם
טקסט, תמונות, קישורים וסרטים.
מפגש
יא:
מצלמת הוידאו: טיפים והדרכה לצילום ראיון.
מפגש
יב:
הכרת מאגרי סרטים, הורדת סרטים מיו-טיוב והמרה לפורמט הניתן לעריכה ושימוש אישי.
מפגש
יג: עריכת
סרטים.
שילוב מקורות אישיים וחיצוניים בגוף הסרט.
מפגש
יד:
שמירת הסרטים באתרים שיתופיים (יו-טיוב, ובבלוג). עריכת הבלוג
מפגש
טו:
שיפור והעשרת הבלוג: עיצוב לוגו ותוכן עניינים, הוספת גאדגט'ים, הכנת תקציר
מעוצב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה