מחשבים

הוראת מחשבים בקורסים ובאופן פרטי.

כיון שאני עוסקת בתחומי המחשב והמולטימדיה במשך למעלה מ-15. אני לומדת ומתחדשת באופן עקבי ביותר כל הזמן.  הוראה טבועה בדמי  לאחר 33 שנות הוראה חינוך וניהול  במערכת החינוך.  אך טבעי הוא שאעסוק בהוראת מחשבים.  בתקופת הפנסיה החלטתי לא לחזור וללמד צעירים, אלא להתמקד בהוראת מבוגרים ומורים.  אני מלמדת באופן פרטי  וגם בקבוצות. 

דוגמא לקורס מתקדמים במחשב שהתקיים במתנ"ס יד התשעה לגמלאים של הסתדרות המורים:  


קורס מחשבים ומולטימדיה למתקדמים

בהנחיית: דוּדָה –יהודית גרעין-כל

המפגשים יתקיימו אחת לשבועיים בימי שני. במשך שעתיים מלאות.  בין השעות 10.00 – 12.00 במעבדת המחשבים (בקומה השנייה)  במתנ"ס "יד התשעה" . 
למי מיועד הקורס?

למי שמתמצא בשימוש בסיסי במחשב, למי שאוהב  לגלוש   באינטרנט, ולמי שמשתמש בדואר אלקטרוני.   
מטרות הקורס:  העשרה, רכישת ידע מתקדם בניהול תיקיות במחשב ובדואר האלקטרוני. הבנת הפורמטים של תמונות וקבצי קול.  שימוש בתמונות (הקטנה, משלוח, גלריות, עיבוד תמונה ועוד).   שימוש בקבצי קול ( MP3, איך יוצרים קובץ כזה, איך מעבירים קבצי קול לנגן ועוד)  שימוש   באינטרנט ובדוא"ל בחיי היום יום. 
לקראת המפגשים:  אנא הצטיידו בדיסק-און-קי (דיסק קטן שבו אפשר לשמור תמונות וקבצים ולהעביר ממחשב למחשב, הוא מתחבר למחשב באמצעות כניסת USB ).  אם יש לכם תיבת דואר בג'ימייל (GMAIL )  זה טוב (חשוב שתדעו מראש את שם המשתמש והסיסמה כדי שתוכלו להיכנס לתיבת הדואר שלכם בכתה)  אם אין לכם תיבה כזו השתדלו לפתוח לפני הקורס יחסוך לכם זמן בשיעור, זכרו שם משתמש וסיסמה.
מפגש ראשון:   31.10.2011  - ניהול תיקיות במחשב,  יצירת תיקיות חדשות,  ניהול חשבון ג'מייל, ניהול תיקיות בדוא"ל, רשימת אנשי קשר, יצירת קבוצות אנשי קשר, משלוח דואר אלקטרוני ללא חשיפת כתובות של חברים. הורדת תמונות  ממסך  האינטרנט. שמירת תמונות בתיקיות השונות.


מפגש שני 14.11.2011 -  שימוש במצלמה דיגיטאלית. כרטיסי זיכרון. העברת תמונות מן המצלמה למחשב.  הקטנת תמונות לצורך משלוח באינטרנט.   עיבוד תמונה בסיסי – מכהה לבהיר, תיקון אוטומטי, חיתוך תמונות, עיניים אדומות.  ארגון תמונות בתיקייה.  משלוח תמונות בדואר האלקטרוני והורדת תמונות מן הדואר האלקטרוני.


מפגש שלישי 28.11.2011 – פורמטים של תמונות. העברה מפורמט לפורמט.   צילום מסך (מפה למשל)  ויצירת תמונת JPG . הכנת תמונות לגלריה.   יצירת גלריה באינטרנט באתר של פיקסה.   ארגון הגלריה באינטרנט.    העברת קישור למקורבים.  (קישור לגלריה – כתובת, שיתופיות, קוד הטמעה).    יוטיוב(YOU TUBE ) -  איך מוצאים סרטים ביוטיוב?  מילות מפתח ותגיות מה משמעותן. 


מפגש רביעי  12.12.2011  -  שימוש במוסיקה במחשב, בנגנים ובטלפונים החכמים, מהפכת ה- 3MP , מה זה? איך הופכים מוסיקה מדיסק לקובץ כזה?  איך מעבירים קבצים מן המחשב לנגן?   האם אני יכול/ה לפתוח ספרייה אישית ביוטיוב ולהכניס סרטונים של הנכד שלי הגאון?


מפגש חמישי 19.12.2011  - הרשת החברתית יתרונות וחסרונות? יצירת דף בפייסבוק. הבנת הפורמט של הפייסבוק. הגדרות פרטיות לפי רצון המשתמש. יצירת פרופיל והכנסת תמונה.   איך מחפשים חברים. יצירת פוסטים קצרים – מה בראשך? מה את/ה רוצה להגיד?  ראית סרט טוב מדוע שלא תשתף את חבריך בחוויה. צילמת תמונות שקיעה, תוכל לגרום הנאה לחבריך.  ועוד ועוד.
הערות חשובות:  

1.     אם אתם רוצים להפיק הנאה מן הקורס, וכמובן גם תועלת,  עליכם לשריין זמן לתרגול.  בשיעור עצמו נלמד הרבה חומר חדש.  לעתים נדמה שמספיק להבין ולרשום.   אך כמו שכולנו יודעים/יודעות  ללא תרגול החומר  לא ייקלט ולא ייזכר.  התרגול מאוד חשוב, כל מה שיילמד בקורס חייב לעבור תרגול ולכן השיעורים מתקיימים אחת לשבועיים.
2.     במהלך הקורס תינתן אפשרות לשאול שאלות שונות. תהיה גם אפשרות להישאר לאחר השיעור כדי לפתור שאלות פרטיות. 
מי שאינו יכול להצטרף אל הקורס ומעוניין ללמוד אצלי באופן פרטי במחיר סביר ביותר.  מוזמן  להתקשר אלי לטלפון הנייד: 052-3792469. או לדואר האלקטרוני שלי:  ygarinkol@gmail.com 


בשנת 2011 בקשו ממני ברשת "אורט" להכין תוכנית להשתלמות מורים בהכנת בלוגים לצורך יצירת קשר עם התלמידים.  התוכנית נכתבה ל-56 שעות השתלמות עם ציון:

כתיבה במדיה האינטרנטית ושיווק תכני הידע.
יצירת בלוג לתקשורת וירטואלית עם התלמידים ושימוש במדיות שונות להבעה יצירתית וחזותית.

המנחה והמרצה: יהודית גרעין-כל
מטרות:

·         המשתלמים ילמדו לכתוב טקסטים שמתאימים לשילוב באינטרנט.

·         המשתלמים ילמדו ליצור סיפור באמצעות רצף תמונות באמצעות  תוכנות המתאימות לשילוב באינטרנט.  

·         המשתלמים ילמדו לערוך תחקיר העוסק בנושא ממוקד, משולב באמצעים העומדים לרשותם ברשת האינטרנט, כולל תמונות, סרטונים, מפות.

·         המשתלמים ילמדו ליצור בלוג שישרת את הדיסציפלינה שבה הם עוסקים ובשלב ראשון יצרו בלוגים בנושא מרכזי – סיפור חיים של דמות.

·         לצורך קבלת ציון יהיה על המשתלמים ליצור בלוג ראשון לצורך תרגול במהלך ההשתלמות. בהמשך יהיה על המשתלמים ליצור בלוג  בתחום ההוראה שבו הם עוסקים. נושא העבודה יוחלט בשיתוף עם המנחה, במהלך ההשתלמות ולאחר יצירת הבלוג הראשון.

תנאי קבלה לקורס:

·         המשתתפים חייבים להיות בעלי ידע  בסיסי  במחשב, שימוש בתיקיות, כתיבה ושימוש בוורד, שימוש במצגות PPT,  שימוש בדואר אלקטרוני, חיפוש מידע ברשת.

·         משיעור לשיעור יוטלו משימות שיהיה על המשתתפים למלא כדי  לתרגל את הנלמד ולהתקדם באופן רציף למטרה. מילוי המשימות יהווה חלק מן הציון הסופי בקורס.

משך הקורס: 14 מפגשים בני 4 שעות כל אחד.   56 שעות במשך סמסטר אחד.


מפגש ראשון: היכרות ויצירת אמצעי קשר בין המשתתפים,  הגדרת מטרות, אמת ובדיון בכתיבת חומר ביוגרפי או אוטוביוגרפי.

הצגת מטרות, הצגה והיכרות עם  המשתתפים, יצירת תקשורת בין משתתפי הקורס. כל משתתף יצור תיבת דואר ב- gmail.  כתובות המשתתפים ירוכזו בכתה.  המשתתפים יצרו קבוצה בתיבת אנשי הקשר.  
אנו נתמקד בכתיבת סיפור חיים של דמות מן המשפחה. דמות שמעוניינים להנציח, או דמות שסיפור החיים הוא מעניין ויש מה לכתובת עליה, ואפשר לאסוף חומר על סיפור החיים שלה.  אמת ובדיון בכתיבת זיכרונות וסיפור חיים.
מטלה למפגש הבא:  כל אחד מן המשתתפים יגיע עם תקציר על הדמות שעליה הוא מעוניין לכתוב. במהלך השבוע ניתן להתייעץ עם המנחה באמצעות הדואר האלקטרוני.

מפגש שני:  כתיבת טקסט סיפור חיים  ושילובו באינטרנט.  הדגמה של טקסטים מתוך בלוגים קיימים.  הקדמה של כותב הבלוג על הדמות או על הקשר עם הדמות.  סיפור חיים בדרכים שונות: או דיווח בגוף שלישי על הדמות באמצעות ראיון, או ראיון מוקלט או שאילת שאלות.  או כתיבה בגוף ראשון אם הדמות התראיינה בגוף ראשון, או כתבה את סיפור חייה.   דוגמאות: חיים אנוש, רות אלפרן בן-דוד,  אילנה אביבי, אירית קופר-סופרת.
מטלה לשיעור הבא:  המשתתפים ירחיבו את הטקסט של סיפור הדמות עפ"י מאגר שאלות לראיון ויצרו ראשי פרקים לכל קטע קצר לפי העניין.

מפגש שלישי: העשרת ידע על הדמות  באמצעות שימוש במאגרי מידע ברשת. הוצאת מילות מפתח מתוך הטקסט. שימוש במילות המפתח לחיפוש חומרים נוספים. מקום מגורים, בתי ספר שבו למד, חיפוש חומרים בארכיונים, במאגרי תמונות,  במאגרי סרטים, על-פי מילות מפתח. איך כותבים מלות מפתח שהופכות לתגיות, המשמשות לחיפוש מאוחר יותר. איך יוצרים כתובת נכונה. יצירת תקציר מעובד באמצעות תוכנת Wordle . שימוש במסמכים המוסיף ליצירת אמינות הסיפור.
מטלה: המשתתפים יביאו לכתה מספר תמונות מתוך האלבום של הדמות.  כל אחד יבחר תמונה אחת שעליה הוא רוצה לספר. 

מפגש רביעי: תמונות מספרות – סיפורה של תמונה משפחתית. שימוש בצילומים במחשב ובאינטרנט. 
ניתוח תמונות: מקום הצילום. הדמויות. הלבוש. מי עדיין בחיים. מי נותר בחיים מי שרד. אם הדמות עדיין בחיים, כדאי לעבוד על התמונות ולרשום את הפרטים בגב התמונה.  בשיעור זה נלמד לסרוק תמונות. פורמטים של תמונות ועיבוד תמונה באמצעות Office Picture Manager. צילום מסך ועיבודו לתמונה לצורך שילוב מפות, או כל מה שמופיע על המסך לא כתמונה.  יצירת גלריות באתר פיקסה באינטרנט.  הדגמת תיקיית תמונות סרוקות מתוך תיקיות של פרויקטים גדולים (חיה קרמר, חיים אנוש, פרידה קובו)

מטלה לשיעור הבא: הכנת התמונות לצורך יצירת סרט. עפ"י מה שנלמד בשיעור.  שימוש בתמונות הקשורות לדמות, יצירת תקציר או StoryBoard   לסיפור שיופיע בסרט על הדמות. התמונות יובאו לכתה בדיסק און קי, בתיקייה מוכנה לשימוש.
מפגש חמישי:   יצירת סרט המספר סיפור  מרצף תמונות.  
הדגמת סרטים של סיפורי חיים.  (אירית קופר, A.T.S , חיים אנוש, בלהה חזקי), הורדת התוכנה Photostory3 מהאינטרנט (תוכנה חינמית לבעלי תוכנה חוקית של מיקרוסופט). יצירת סיפור חזותי  שלב שלב.  העמדת התמונות ברצף. יצירת כותרות, שילוב מוסיקה, אפקטים קוליים. 
מטלה: השלמת הסרט ועיבודו בבית. 

מפגש שישי: איך פותחים בלוג בבלוגר? יצירת בסיס לבלוג. 
הדגמה של עיצוב הבלוג, גודלו, אפשרויות עריכה של הבלוג ויצירת תשתית מתאימה לטקסטים שנוצרו על-ידי המשתתפים.  בשיעור זה המשתתפים יפתחו בלוג חדש. כתובת הבלוג, שם הבלוג, עיצוב השער של הבלוג. עיצוב התבנית לפי אפשרויות נתונות.  תפריט אמצע ותפריט צד. עריכה. יצירת פוסט חדש. עריכת הפוסט. מה זה שפת Html 
מטלה:  השלמת הסרט והפקתו. 

מפגש שביעי: הכרת אתר יו-טיוב, שימוש באתר ליצירת ערוץ אישי, והטמעת סרטים בבלוג.  
חיפוש ביו-טיוב לפי מילות מפתח, ספריות סרטים יעודיות כמו יד ושם. גנזך המדינה-עדויות ממשפט אייכמן, ארכיון שפילברג בשיתוף עם האוניברסיטה העברית.  העלאת סרט ליו-טיוב, מה היתרונות של ספריית הסרטים ביו-טיוב. הקרנת סרטים במסך מלא בשיעורים, זמין בכל זמן. בתוך הבלוג, ניתן להטמיע כל סרט שנמצא ביו-טיוב. לכל סרט יש כתובת, לכל סרט יש קוד אישי Embed  או קוד הטמעה.
מטלה: להכין רשימה של מקומות שבהן חייתה הדמות, מקום-משנת... עד שנת.. מה קרה באותו מקום, בקצרה.  כדי להכין מפת מסלול חיים.

מפגש שמיני:  התמצאות ויצירת מפת מסלול חיים במפות של גוגל.
התמצאות במפות של גוגל,  פתיחת המפות של גוגל. מציאת כתובת, הקטנה הגדלה. הוספת תמונות על המפה, הוספת סרטים על המפה.   יצירת מסלול חיים על המפה.  חזרה לצילומי מסך. עריכת נקודת מידע על המפה.   הטמעת המפה בתוך הבלוג.  ע"י שימוש בקוד הטמעה Embed .
מטלה: סיום המפה בבית, הטמעת המפה, או הכנה להטמעה בשיעור הבא.
מפגש תשיעי:  יצירת בלוג אישי בתחום ההוראה של כל אחד מן המשתתפים. עיצוב הבלוג. ניסוח מטרות לבלוג.  הקדמה.

מפגש עשירי:  יצירת סרטון בתוכנת פוטוסטורי 3 בתחום ההוראה
עם חומרים שהוכנו מראש בבית.  צילומים, מסמכים, עצמים, תמונות סרוקות.  קבצי קול מתאימים.  העלאת הסרט לספריית יו-טיוב, הטמעת הסרט בבלוג האישי.  אם נותר זמן, מציאת סרטים ביו-טיוב שמתאימים לנושא נלמד.  למשל מכות מצרים,  מרד גטו ורשה, גוף האדם. נושאים חינוכיים.
מפגש אחד-עשר: יצירת תפריט צד בבלוג, יצירת ג'אדג'טים עם הפניות לתכנים רלבנטיים ליחידות לימוד נלמדות.

מפגש שנים עשר: צילום מסמכים וחומרים יצירת גלריית תמונות בפיקסה. הטמעת הגלריה בבלוג.   למשל: דוחות ניסויים בביולוגיה, צילומי סטילס בגלריה או הצגה בסרטון שמוגש כדו"ח ניסוי.
מפגש שלושה עשר:  שיווק ברשת. כיצד מפיצים את הידע?  הפייסבוק כאמצעי שיווקי.  הדגמה באמצעות מקרים.   גלריות של תמונות. קבוצות עניין הזמנה לאירועים. התארגנות קבוצות למטרות חיוביות. דיון בכוח של הרשת להיטיב ולהרע וכיצד לא לפחד מרשתות התקשורת. שיווק מגמה באמצעות הרשת. שיווק מגמה חדשה באמצעות הרשת.
מפגש אחרון ארבעה עשר: שיפור והעשרת הבלוג איך מתקדמים הלאה. סיכום, משובים, הערכת עבודות יצירתיות.
עיצובים, תוספות, תאריכים, תוכן עניינים, להדגים באמצעות הבלוג של רותי אלפרן, שמואל טוקר, שליחות בוילנה, חינוך מיני בעידן של חשיפה תקשורתית, מסע נשי. ובלוגים אחרים.
 השתלמות עם ציון: יצירת 2 בלוגים אישיים.  התקדמות במהלך הקורס ביצירת הבלוגים והתוצאה הסופית של בלוגים מעוצבים ובעלי תוכן. 





  

אין תגובות:

פרסום תגובה